Denna guide beskriver hur ni arbetar med era produkters grundinställningar och vad alla alternativen och fält där har för innebörd på produkternas funktion. För att skapa en ny produkt så går ni in i fliken ’Produkt’ och klickar på knappen ’Skapa ny’. Här fyller ni sedan i produktinformationen under fliken ’Grund’.
Artikelnummer och Beställningsnummer
Artikelnummer fylls inte i, då detta skapas automatiskt i och med att produkten sätts upp (artikelnummer startar från 1000) men däremot kan ni välja ert eget beställningsnummer.
Produkttyp
I denna lista väljer ni vad detta är för typ av produkt. Valen som finns är:
- Fysisk produkt
- Fysisk produkt (drop-ship)
- Licens (Manuellt inmatat lista)
- Licens (Automatiskt skapad med program/koppling)
Tillverkare och Leverantör
Tillverkare och leverantörer måste först läggas in under tillhörande flikar för att kunna användas på produkter och dessa artikelnummer bör stämmas emot tillverkare/leverantörs artikelnummer för inköpssyfte.
UPC/EAN kod
Detta fält används om ni använder er av scanner vid till exempel packning av order.
Associerad produkt
Med denna funktion kan ni få en droplist inne på produkterna som ligger i den associerade kedjan där man till exempel kan välja mellan de olika storlekarna eller färgerna produkten finns i, istället för att alla storlekar/färger ligger som enskilda produkter i kategorivyn.
Mer information kring hur ni använder er av detta kan ni läsa i guiden ’Associatione (Varianter)’.
Stil
Detta går endast att använda sig utav om ni använder en mall som stödjer detta.
Rabattkategori
Detta fält innehåller valen av rabattgrupp A-J och används om ni till exempel kommer använda er utav olika typer av rabattgrupper eller personliga rabatter som registrerade kunder har tillgång till och därmed kan få olika rabatter beroende på vilka produkter som tillhör den rabattkategorin.
Exempel:
Kunden ”Klara Nilsson” har på sin kundprofil inställt att hon får 10% rabatt på alla produkter som tillhör rabattkategori A och 20% på alla produkter som tillhör rabattkategori E. Därför får hon 10% rabatt på alla byxor som har tilldelats rabattkategori A och 20% på alla tröjor som tilldelats rabattkategori E.
Man kan även göra specifika rabattgrupper och inte bara personliga rabatter kopplade till kund. Dessa görs i fliken ’Säljverktyg’→’Rabattgrupper’. Dessa rabattgrupper kopplas även dem mot rabattkategorierna som produkterna är tilldelade.
Frakttyp och Fraktklass
Dessa två används beroende på den frakt ni tänkt att använda er utav och dessa är kopplade till fraktmodulerna 'Frakttabell (Vikt)' och 'Frakttabell (Klass)' där ni kan ställa in eventuell förhöjning av priset för frakt beroende på vilken frakttyp eller fraktklass denna produkt tillhör.
Standard enhet
Här väljer ni i listan vad denna produkt har för enhet. Till exempel om denna har enheten styck, meter, kilo, och så vidare.
Branch Id
Detta fält används för till exempel RSK-nummer eller allmänna artikelnummer (När samma produkt finns hos flera olika leverantörer). Det värdet som fylls i här syns som standardinställning inte ute i produktvyn, men kan ställas om så begärs.
Max antal
Detta fält används om kunderna endast skall kunna köpa ett visst antal av denna produkt. Detta kan till exempel användas under en kampanj av varan då ni vill att kunden max skall kunna köpa 4st av varan.
Vikt
Detta fält kan vara bra att fylla i då många fraktbolag kräver att vikt anges på grund av kostnad beroende på vikten av paketet. När en order är lagd skickas den totala vikten av orders produkter då till fraktbolaget när denna hanteras i logistiken och vikten behöver då inte fyllas i manuellt.
Alias
Detta ställs in automatiskt när ni skapar produkten efter vad produkten tilldelas för namn. Detta går att byta ut men vi tipsar om att låta fältet vara om ni inte byter namn på produkten i efterhand.
Abonnemang
Detta fält fylls endast i om ni använder er av abonnemang.
Säljstatus
Detta används om produkten skall vara till exempel en offert och inte en produkt med fastpris. Säljstatusen ’Normal’ är default inställt och gäller då alltså normal försäljning.
Permanent i lager
Denna ruta fylls i om produkten inte skall styras av lagersaldo utan kunna säljas även om varan inte finns på lager.
Aktiv
Denna ruta skall vara ifylld om produkten skall visas i butiken.
Slutförsäljning
Med denna ifylld så försvinner varan ur butik och inaktiveras om produktens lagersaldo tar slut.
Beställningsvara
Med denna ifylld så kan produkten beställas även om det inte är en lagerförd vara, utan är en beställningsvara. Detta kommer då stå inne i produktvy, ovanför köpknappen, för att informera kunden tillsammans med den angivna leveranstiden. Mer information kring hur ni ställer in leveranstider kan ni läsa om i guiden 'Leveranstider'.
Rea
Med denna ruta ifylld så kommer produktens pris inne i produktvy att stå i röd textfärg och en röd ruta med det rabatterade procentvärdet i en röd ruta på produktens bild. Detta kommer även synas i kategorivy och då kommer förutom det rabatterade priset i röd textfärg, även det ordinarie priset stå med en överstrykning i mindre format, efter det rabatterade priset. Rabatten styr ni genom att ändra produktens pris i fältet under ’Pris’ och den procentuella rabatten som syns i produktbildens hörn räknas automatiskt efter skillnaden mellan ifyllt värde i ’Pris’ och ’Ord.pris’.
Tillbehörslista, Liknandelista och Tillvalslista
Dessa tre val fungerar på samma sätt men nämns ute på produkten i butiken med olika rubriker. Dessa är alltså listor där ni kan lägga till produkter som ni vill ska visas tillsammans med denna produkt. Denna lista visas under produktinformationen i produktvy.
När ni klickar i någon av dessa rutor så kommer en ruta längre ner på sidan att dyka upp där ni kan välja olika produkter som kommer synas inne på denna produktvy som förslag på tillbehör, liknande produkter eller tillval med pris och köpknapp för att kunna köpa dessa direkt med produkten.
Strukturprodukt
Med denna ruta ifylld så kan ni göra denna produkt till en paketprodukt. En ruta kommer dyka upp längst ner på sidan när ni klickar i denna där ni sedan fyller i vilka produkter detta paket skall innehålla.
Mer information kring hur strukturprodukterna fungerar kan ni läsa om i guiden ’Strukturprodukter’.
Icke inslagsbar
Denna ruta fylls i om denna produkt inte går att slå in till exempel kring jul.
Förhandsbokning
Med denna ruta ifylld så kommer det stå ”BOKA” på köpknappen istället och är alltså för att kunna förhandsboka en kommande produkt. Detta betyder alltså att kunden betalar för varan och reserverar produkten.
Avtalspriser
Denna kan användas om en Rabattgrupp är uppsatt under fliken ’Säljverktyg’→’Rabattgrupp’ och på så sätt koppla en rabattgrupp till produkten.
Staffling
Här kan du ange stafflingsnivåer och tillhörande priser. Notera att priset du anger är ett styckepris, inte vad hela stafflingen totalt kostar. Butiken sorterar automatiskt om stafflingsnivåerna efter antal och valuta när du sparar. Med denna ger du då kunden ett specialpris när kunden köper ett visst antal.
Tidsbegränsat
Här kan du ange priser som är tidsbegränsade till en viss tidpunkt. Du kan ange ett pris per valuta om du säljer till olika länder.
Avsluta alltid med att klicka på ’Spara’. Detta gäller även innan ni går mellan underflikarna inne på produkten.
Produkterna måste ha ett pris, vara tilldelade en kategori och vara aktiva för att kunna visas i butiken.
Ladda ner denna guide i PDF-format: