Denna guide beskriver hur ni arbetar med era produkters grundinställningar och vad alla alternativen och fält där har för innebörd på produkternas funktion. För att skapa en ny produkt så går ni in i fliken ’Produkt’ och klickar på knappen ’Skapa ny’. Här fyller ni sedan i produktinformationen under fliken ’Grund’.


Artikelnummer och Beställningsnummer

Artikelnummer fylls inte i, då detta skapas automatiskt i och med att produkten sätts upp (artikelnummer startar från 1000) men däremot kan ni välja ert egna beställningsnummer.


Produkttyp

I denna lista väljer ni vad detta är för typ av produkt. Valen som finns är:

  • Fysisk produkt

  • Fysisk produkt (drop-ship)

  • Licens (Manuellt inmatat lista)

  • Licens (Automatiskt skapad med program/koppling)


Tillverkare och Leverantör

Tillverkare och leverantörer måste först läggas in under tillhörande flikar för att kunna användas på produkter, man bör också fylla i leverantörens eller tillverkarens artikelnummer för att underlätta inköp.


UPC/EAN kod

Produktens streckod, detta fält används om ni använder er av scanner vid till exempel packning av order eller för att unika identifiera den specifika produkten även om beskrivningen kan skilja.


Associerad produkt

Med denna funktion kan ni få en droplista inne på produkterna som ligger i den associerade kedjan där man till exempel kan välja mellan de olika storlekar eller färger produkten finns i, istället för att alla storlekar/färger ligger som enskilda produkter i kategorivyn. Mer information kring hur ni använder er av detta kan ni läsa i guiden ’Associationer’.


Stil

Stil är ett sätt att beskriva för den grafiska mallen hur denna produkt skall visas. De val som finns här kommer ifrån den mall som används och kan alltså kräva anpassning. Normalt använder man det för att förändra produktsidan på något sätt som är unikt för just den typen av produkt.


Rabattkategori

Detta fält innehåller val av rabattgrupp A-J och används om ni vill ge kunder eller kundgrupper specifika rabatter. Ofta använder man kategorin J för att markera produkter som skall undantas från rabatt helt och ger denna 0%.


Exempel:
Kunden ”Klara Nilsson” har på sin kundprofil inställt att hon får 10% rabatt på alla produkter som tillhör rabattkategori A och 20% på alla produkter som tillhör rabattkategori E. Därför får hon 10% rabatt på alla byxor som har tilldelats rabattkategori A och 20% på alla tröjor som tilldelats rabattkategori E.


Man kan även göra specifika rabattgrupper och inte bara personliga rabatter kopplade till kund. Dessa görs i fliken ’Säljverktyg’→’Rabattgrupper’. Dessa rabattgrupper kopplas även dem mot rabattkategorierna som produkterna är tilldelade.


Frakttyp och Fraktklass

Dessa två fält används beroende på den frakt ni tänkt att använda er av och är kopplade till fraktmodulerna ”Frakttabell (Vikt)” och ”Frakttabell (Klass)” där ni kan ställa in eventuell förhöjning av priset för frakt beroende på vilken frakttyp eller fraktklass denna produkt tillhör. 


Standard enhet

Här väljer ni i listan vad denna produkt har för enhet. Till exempel om denna har enheten styck, meter, kilo, och så vidare.


Branch Id

Detta fält används för till exempel RSK-nummer eller allmänna artikelnummer inom specifika branscher, det är vanligt inom t.ex. el och VVS branschen. Värdet som fylls i här syns som standard inte ute i produktvyn mot slutkund, men kan ställas in om så önskas.


Max antal

Detta fält används om kunderna endast skall kunna köpa ett visst antal av denna produkt. Detta kan till exempel användas under en kampanj av varan då ni vill att kunden max skall kunna köpa fyra stycken av varan. Det förhindrar dock inte att slutkunden gör två orders efter varandra på vardera fyra artiklar, utan kontrollen görs enbart mot befintlig order.


Vikt

Detta fält kan vara bra att fylla i då många fraktbolag kräver att vikt anges på grund av kostnad beroende på vikten av paketet. I samband med utleverans skickas den totala vikten av orderns produkter till fraktbolaget och man behöver inte ange det manuellt (kräver Unifaun/Pacsoft koppling).


Alias

Detta ställs normalt in automatiskt när ni skapar produkten efter vad produkten tilldelas för namn. Det går att byta ut men vi tipsar om att låta fältet vara om ni inte byter namn på produkten i efterhand. Det blir produktens URL i webbläsarens adressfält. Notera att systemet har minne och kommer ihåg samtliga gamla alias och automatiskt kommer skicka en besökare vidare till det alias som gäller nu (via HTTP 301). 


Abonnemang

Detta fält fylls endast i om ni använder er av abonnemang och anger då abonnemangstyp.


Säljstatus

Detta används om produkten skall vara till exempel en offert och inte en produkt med fastpris. Säljstatusen ’Normal’ är standard inställt och gäller då alltså normal försäljning.


Permanent i lager

Denna ruta fylls i om produkten inte skall styras av lagersaldo utan kunna säljas även om varan inte finns på lager. Den har funktion enbart mot slutkund och påverkar inte hur produktens lagerstatus upplevs inne i administrationen. 


Aktiv

Denna ruta skall vara ifylld om produkten skall visas i butiken. En produkt som ännu inte lagts ut till försäljning eller som inte längre skall säljas har normalt inte denna flagga aktiv.


Slutförsäljning

Med denna ifylld så försvinner varan ur butik och inaktiveras när produktens lagersaldo blir noll.


Beställningsvara

Med denna ifylld så kan produkten beställas även om det inte är en lagerförd vara. Detta kommer då stå inne i produktvy, ovanför köpknappen för att informera kunden tillsammans med den angivna leveranstiden. Olika sätt för att ställa in leveranstider ser ni i guiden ’Leveranstider’.


Rea

Med denna ruta ifylld så kommer produktens pris inne i produktvy att stå i röd textfärg och en röd ruta med det rabatterade procentvärdet i en röd ruta på produktens bild. Detta kommer även synas i kategorivy och då kommer förutom det rabatterade priset i röd textfärg, även det ordinarie priset stå med en överstrykning i mindre format, efter det rabatterade priset. Rabatten styr ni genom att ändra produktens pris i fältet under ’Pris’ och den procentuella rabatten som syns i produktbildens hörn räknas automatiskt efter skillnaden mellan ifyllt värde i ’Pris’ och ’Ord.pris’.


Tillbehörslista, Liknandelista och Tillvalslista
Dessa tre val fungerar på samma sätt men nämns ute på produkten i butiken med olika rubriker. Dessa är alltså listor där ni kan lägga till produkter som ni vill ska visas tillsammans med denna produkt. Denna lista visas under produktinformationen i produktvy.


När ni klickar i någon av dessa rutor så kommer en ruta längre ner på sidan att dyka upp där ni kan välja olika produkter som kommer synas inne på denna produktvy som förslag på tillbehör, liknande produkter eller tillval med pris och köpknapp för att kunna köpa dessa direkt med produkten.


Tillvalslista är något annorlunda då den anger en eller flera tillval på produkten samt ett prispåslag eller avdrag. Det använder man oftast när man tillverkar något på beställning. Jämför t.ex. med en pizza med extra tillval i form av olika ingredienser. Det finns även tillvalsgrupper som gör att man kan samla listor över samma tillval och återanvända dem på många produkter.


Strukturprodukt

Med denna ruta ifylld så kan ni göra denna produkt till en paketprodukt. En ruta kommer dyka upp längst ner på sidan när ni klickar i denna där ni sedan fyller i vilka produkter och antal detta paket skall innehålla. Mer information kring hur strukturprodukterna fungerar hittar ni i guiden ’Strukturprodukter’.


Icke inslagsbar

Denna ruta fylls i om denna produkt inte går att slå in, det gör att inslagsalternativ inte erbjuds i kassan i vissa mallar och vissa konfigurationer.


Förhandsbokning

Med denna ruta ifylld så kommer det stå ”BOKA” på köpknappen istället och är alltså för att kunna förhandsboka en kommande produkt. Kunden betalar för varan som vanligt och reserverar därmed sin produkt.


Avtalspriser

Avtalspriser är priserna som är specifika för en viss kund eller kundgrupp, normalt i kombination med att man gjort ett avtal med specifika priser. Ett avtalspris appliceras sent i beräkningarna vilket gör att man t.ex. kan befria en kund ifrån olika avgifter via ett avtal. 


Staffling

Här kan du ange stafflingsnivåer och tillhörande priser. Notera att priset du anger är ett stycke pris, inte vad hela stafflingen totalt kostar. Butiken sorterar automatiskt om stafflingsnivåerna efter antal och valuta när du sparar. Med denna ger du då kunden ett specialpris när kunden köper ett visst antal eller fler.


Tidsbegränsat

Här kan du ange priser som är tidsbegränsade till en viss tidpunkt. Du kan ange ett pris per valuta om du säljer till olika länder.

Avsluta alltid med att klicka på Spara knappen. Detta gäller även innan ni går mellan underflikarna inne på produkten.

Produkterna måste ha ett pris, vara tilldelade en kategori och vara aktiva för att kunna visas i butiken.