Denna guide beskriver hur ni sätter upp era betalningsalternativ och vilka val av betalningar som ni kan använda er utav.

Under fliken ’Inställning’ hittar ni underfliken ’Betalning’. Här ställer ni in de betalningsalternativ ni vill använda er utav. När ni väljer vilka betalningsmoduler ni skall använda er utav så skall dessa fyllas i med de uppgifter som ni fått ifrån respektive betalväxel eller företag som ni samarbetar med.


Var noga med att undersöka vad som igår i ert avtal för er butik för respektive betalväxel innan ni börjar.


Uppsättning av betalningsmodulen
För att sätta upp en ny betalningsmodul så klickar ni på knappen ’Ny instans’, i nästa läge väljer ni vilken modultyp ni vill lägga upp i droplistan och klickar på spara. Efter det skickas ni tillbaka till listan med moduler och kan nu hitta modulen ni lagt upp i listan. Genom att dubbelklicka på namnet under rubriken ’Modul’ så får ni då upp inställningarna för denna modul.

Här fyller ni då i uppgifterna ni fått av betalväxeln eller företaget i fråga. Beroende på vilken modul ni väljer att använda er utav så skall olika uppgifter fyllas i och inställningarna för modulen ser även de olika ut. När ni fyllt i uppgifterna så klickar ni på ’Spara’ knappen och går sedan tillbaka till sidan med listan för moduler, genom att klicka på fliken ’Betalning’ igen. Välj nu ett visningsnamn för modulen i fråga och klicka i checkboxen ’Aktiv’ för att denna skall kunna användas i butikens kassa. 


Om ni vill att denna betalningstyp skall vara den förvalda betalningen i kassan klickar ni checkboxen ’Std’ för att ställa in denna som standard kassa. Resterande betalningsalternativ kommer då visas i en lista för kunden i kassan. Välj sedan vilken Geozon som skall gälla för denna kassa, beroende på vilka länder ni riktar er försäljning emot så kan ni ändra vilka länder som skall ingå i varje geozons val under fliken ’Geozon’. 

Till sist lägger ni till en visningsikon (frivilligt val) och avslutar sedan med att klicka på ’Spara’ innan ni lämnar sidan.


Viktigt

  • Om ni tänkt att använda er utav klarna Checkout så kan ni inte kombinera denna betalningsmodul med andra val i kassan. Om ni vill använda er utav fler betalningsalternativ så får ni i sådana fall ha två, eller fler, flikar i kassan för de olika alternativen. Till exempel en kassaflik som heter ”Klarna Checkout” och en som heter ”Faktura/Kort”. Detta beställer ni då av oss.

  • Vissa av betalningsmoduler måste testas av respektive leverantör innan dessa går skarpa, så glöm inte att kolla upp om betalningsmodulen måste testas innan den läggs upp skarpt mot kund, detta kan ni fråga respektive betalväxel eller företag. Däremot tipsar vi om att alltid testa kassan och de olika betalningsalternativen innan butiken i såg går skarpt.


Val av betalningsleverantörer
I nuläget har vi kopplingar mot dessa olika leverantörer:

  • Auriga

  • Billogram

  • CDON

  • Certitrade

  • DIBS

  • DIBS Easy

  • DIBS MasterPass

  • Fortnox Faktura

  • Fyndiq

  • Fortnox

  • Klarna Checkout

  • Klarna Checkout V3

  • Klarna, APIv1

  • Klarna, APIv4

  • MasterPass

  • Nets

  • Payer

  • Payex

  • PayPal

  • Payson

  • Postförskott

  • Samport

  • Samport Hosted

  • SHB Finans

  • SVEA Webpay

  • Verifone

  • Inbyggd Faktura (Egen)

  • Inbyggd Förskott (Egen)