Integration/Synkronisering för bokföring
Med en Kodmyran Commerce integration till Fortnox skapas en helhetslösning för er handel.
Ni sköter er orderhantering som vanligt i Kodmyran Commerce, men överför alla era ordrar till Fortnox för enkel och smidig bokföring. I Fortnox kan ni sedan använda er av olika automatavprickningsverktyg från bland annat Klarna eller Nets/DIBS för en ännu enklare hantering av er bokföring.
Det modulen gör är att överföra alla ordrar som är i status ’Skickad’ i Kodmyran Commerce (och inte redan överförd till annat externt system) till Fortnox som fakturor. Vid delleveranser sker överföringen till Fortnox varje gång något levereras ut till kund.
Beroende på vilken betalmodul/betalsätt som använts i Commerce på ordrarna (detta mappas i modulen) så taggas fakturorna olika. Ni kan mappa betalmodulerna/betalsätten som antigen Faktura, Kort eller Autogiro.
- De ordrar som är skapade med en betalmodul som mappats som ’Faktura’ i modulen kommer att skapas som en vanlig faktura i Fortnox och ni kan därefter sköta er fakturahantering därifrån.
- De ordrar som är skapade med en betalmodul som mappats som ’Kort’ eller ’Autogiro’ i modulen kommer att skapas som en kontantfaktura med betalsätt kort eller autogiro i Fortnox.
- Resterande ordrar som är skapade med en betalmodul som inte har mappats till en specifik tagg i modulen skapas då som en kontantfaktura med betalsättet kontant.
Om slutkunden inte redan finns i ert kundregister hos Fortnox, så läggs den automatiskt upp som ny kund med de uppgifterna som finns på ordern.
Observera att vid betalsätt som Klarna Checkout, Nets Checkout eller Svea Checkout så kan ni endast mappa betalmodulen i helhet till en viss tagg i Fortnox, ni kan alltså inte separera de olika betalsätten som går att välja i Checkouten till olika taggar utan mappar alltså hela betalmodulen.
I modulens inställningar fyller man även i art.nr för administrativa kostnader samt fraktkostnader för att enkelt kunna separera dessa från produkternas kostnader i bokföringen.
Ni väljer sedan vilket konto i Fortnox som produkter med 25%, 12%, 6%, samt momsfria produkter skall mappas mot.
Det går även att ställa in om man vill att bokföringen skall ske automatiskt när en order överförs till Fortnox eller om man vill hantera detta manuellt.
Alla inställningarna i modulen går att ändra även i efterhand om det skulle vara så att man gör förändringar kring kontona i Fortnox eller till exempel lägger till fler fraktkostnader/betalsätt i Kodmyran Commerce.
Uppsättningen av integrationen görs tillsammans med Kodmyran Commerce support och ni får då även välja om ni vill ta med historisk data eller påbörja synkroniseringen från och med dagens datum.
Kontakta vår support för hjälp med att sätta upp integrationen.
Fortnox faktura Betalsätt
Med Fortnox faktura som betalsätt så skapas fakturorna automatiskt inne i Fortnox när en order sätts i status ’Skickad’ i Kodmyran Commerce för enkel hantering av era fakturor i Fortnox. Denna betalmodul går att använda med eller utan Fortnox integrationen.
Ni kan då i betalmodulens inställningar enkelt ställa in hur ordrarna som är kopplade till betalsättet skall hanteras och även hur fakturan skall hanteras när den skickas ut till kund samt när den inkommer till Fortnox. Ni kan till exempel ställa in om dessa fakturor skall bokföras automatiskt, om e-postmeddelandet med fakturan skall skickas ifrån Kodmyran Commerce eller Fortnox, m.m.
Ladda ner denna guide i PDF-format: