Denna funktionen kräver en licens och är endast tillgänglig för er kunder som antigen har Komplett eller Flex avtal. För att starta denna funktionen så kontaktar ni vår support.

I nya administrationsgränssnittet finns möjligheten att använda sig utav en enklare typ av instore kassa kopplad till Klarna. Denna är till för er som har lagerförsäljning eller annan typ av fysisk handel kopplad till er e-handel. Kassan går att använda via desktop, mobil eller surfplatta och betalningen görs via mobil då kassan skickar ett SMS med en betalningslänk till kunden genom Klarna. När kunden sedan har bekräftat köpet så kommer en orderbekräftelse/kvitto automatiskt skickas till kundens e-postadress. 


Klarna Instore
För att komma till kassan så klickar ni på ikonen uppe i headern som ser ut som ett betalkort. Välj sedan de artiklar kunden skall köpa genom att fylla i fältet ’Artikel’.
Här kan ni söka på artiklarna ifråga genom antigen produktnamn, delar av produktnamn eller artikelnummer. Finns det fler än ett matchande alternativ av sökningen så kommer en lista med matchande produktresultat komma upp där ni då väljer genom att klicka på artikeln ifråga.
Välj sedan antalet kunden köper i kolumnen för ’Antal’ och produktens pris kommer även upp i  kolumnen för ’Summa’. Om ni plussar på antalet så kommer systemet automatiskt beräkna om summan för produkterna. Ni kan här även ändra priserna om det skulle behövas vid tillexempel rabatt per produkt.
Behöver ni ta bort någon av produkterna ni lagt till så klickar ni på den runda, röda symbolen med ett vitt bindestreck i mitten som ni hittar framför varje artikelrad.
Ni kan även lägga till textrader med fritext på kvittot för till exempel rabatter eller produkter som inte finns i systemet.
Observera att rabatten inte då registreras som en rabatt i systemet utan detta är alltså en fritext.

Längst ner till höger, under ’Summa’ kolumnerna kan ni den totala summan för de kunden köper, totala antalet artiklar samt den totala momsen.

När ni har lagt till alla de produkter som kunden skall köpa så kan ni antigen söka efter befintlig kund i kundregistret genom att klicka på den gröna, runda symbolen som ligger längst ner till höger i webbläsaren. Här kan ni söka efter kunden via namn, telefonnummer, e-postadress eller kundnummer. Om kunden inte redan är kund hos er så klickar ni på den stora rosa knappen ’Klarna Instore’ som ni hittar under fältet ’Betalningsmetoder’. Fyll här i kundens telefonnummer och klicka på knappen ’Skicka’. Då kommer ni då få upp meddelandet ’Avvaktar svar! Väntar på svar ifrån Klarna’ och kunden kommer nu få ett sms med en länk till betalningen/Klarnas KCO kassa. När kunden sedan har fyllt i sina uppgifter, valt betalningsalternativ och slutfört betalningen så kommer ni se detta i fönstret och kan då klicka på knappen ’OK’ för att slutföra från er sida. I detta skede kommer då en automatisk orderbekräftelse skickas till kundens e-postadress och köpet kommer då synas i ert orderflöde med status ’Skickad’.
Om ni skulle klicka på knappen ’Avbyt’ någon gång under självaste betalningen så kommer ni få upp ett fönster där det står att ordern har makulerats och denna order kommer då ligga i status ’Order’ i ert orderflöde och måste alltså makuleras även där om köpet inte skall genomföras.
Ni kan endast lägga nya orders i Klarna instore kassan och kan alltså inte använda denna för att lägga till fler produkter på en order som kund skall hämta på lager/i butik eller avsluta en order som kunden endast skall betala i och med uttag av order.