Denna guide beskriver hur segmenteringen i Kodmyran Commerce fungerar. Denna funktion används för att filtrera fram de kunder som handlat en viss produkt, visst antal gånger under en utvald period.

I denna flik kan ni filtrera fram de kunder som mellan två datum handlat ett visst antal gånger eller som köpt en viss produkt. Urvalet kan sedan, till exempel, användas som underlag till riktade utskick och kampanjer.

 

Skapa segmentering

Om ni har flera multishoppar så kan ni välja att göra filtreringen mot alla era shoppar eller mot bara en specifik. Detta väljer ni i droplistan för fältet ’Butik’.

 

Välj sedan från och till vilket datum ni vill filtrera emellan.

 

Med listväljaren för ’Jämförelsestyp’ anger ni hur filtreringen ska slå mot jämförelsevärdet.
De sökalternativ som ni finner där är:

  • Exakt antal köp – Om ni väljer detta val så skall det värde för antal köp som ni vill filtrera efter fyllas i i fältet ’Värde att jämföra mot’.

  • Högre eller likamed – Om ni väljer detta val så skall det värde för det minimun antal köp som ni vill filtrera efter fyllas i i fältet ’Värde att jämföra mot’.

  • Lägre eller likamed – Om ni väljer detta val så skall det värde för maximalt antal köp som ni vill filtrera efter fyllas i i fältet ’Värde att jämföra mot’.

  • Artikelnummer – Sök efter kunder som handlat en viss produkt. Om ni väljer detta så skall ni även fylla i produktens artikelnummer i fältet nedanför, ’Värde att jämföra mot’.

 

När ni har fyllt i dessa värden så klickar ni på knappen ’Kör’. I nästa steg kommer det då upp en lista med kunder som matchar filtreringen.
Har ni kryssat i ’Som csv’ så får ni ut denna lista i en fil i csv-format. Detta för att ni till exempel skall kunna föra över datat till externa tjänster för e-postutskick.