I fliken ’Säljverktyg’ → ’Rabattgrupp’ så kan ni skapa och hantera rabattgrupper som sedan kan kopplas till kunder. Rabattgrupper är kopplade till produkters rabattkategorier (A-J) och är till för att användas när till exempel flera kunder ifrån samma företag skall kunna handla i butiken med de avtalade rabatterna som företaget har hos er, och ni slipper då lägga in rabatterna för de rabattkategorierna på respektive kund, utan istället koppla kunderna till rabattgruppen. 

 

 

Skapa rabattgrupp

För att skapa en ny rabattgrupp så klickar ni på knappen ’Skapa ny’ och i nästa steg fyller ni i rabattsatsen i procent för respektive rabattkategori som kunder tilldelade till denna grupp skall få på produkterna tillhörande rabattkategorin.
Namnet för rabattgruppen kan till exempel döpas efter företagets namn för att enklare kunna hålla koll på vad gruppen är till för.
 Avsluta genom att klicka på spara. 

 

De befintliga rabattgrupperna som ni skapas kommer att synas i fältet ’Resultat’ längst ner i rutan. Ni kan enkelt söka fram en viss rabattgrupp genom att använda söken där ni kan filtrera er sökning via rabattvärde för respektive rabattkategori eller gruppens id samt namn. 

 

 

Koppla rabattgrupp till kunderna

För att koppla en rabattgrupp till en kund så går ni till fliken ’Kund’ och in på kunden i frågas kundkort. Klicka sedan på underfliken ’Rabatt’ och välj sedan rabattgruppen i droplisten efter rubriken ’Rabattgrupp’.
Om en rabattgrupp kopplas till en kund så går rabattsatserna valda i gruppen före de rabattsatser som är inställda inne på kundens kundkort.


Ladda ner denna guide i PDF-format: