Google Analytics är ett verktyg som erbjuds kostnadsfritt av Google och som ger er möjligheten att få ut mycket detaljerad statistik över hur era besökare använder butiken. 

 

Denna guide beskriver vilka inställningar ni behöver göra för att kunna använda det på ett optimalt sätt.
Observera att denna guide utgår ifrån hur inställningarna ser ut i Google i dagsläget och vi kan inte garantera att det alltid kommer att se likadant ut som det beskrivs i denna guide.

 

Denna guide utgår efter att ni redan har skapat ett konto för Google Analytics och att ni fått ut den kod som Google vill att ni skall klistra in på sidan. Om ni inte redan har ett konto så kan ni göra det genom att gå in på www.google.se/analytics.

 

 

Inställningar i Kodmyran Commerce Administration

I Kodmyran Commerce behöver ni normalt inte göra mer än att lägga till en Google Analytics modul, samt ange rätt så kallade ’UA nummer’.  

 För att skapa en Google Analytics modul gör ni såhär: 

  • Gå till fliken ’Inställning’ → ’Modul’ och klicka sedan på knappen ’Ny instans’. 
  • Välj ’Google Universal Analytics (Spårning)’ i droplisten och klicka på knappen ’Skapa’, ni skickas då tillbaka till listan över moduler. 
  • Klicka på raden med namnet ’Google Universal Analytics’ i listan med moduler för att komma till dess inställningar.
  • Fyll i ert UA nummer i fältet ’Google konto’
     (UA numret skall normalt sätt vara i formatet UA-xxxxx-yy med randomiserade siffror och bokstäver) 
  • Droplisten ’Använd remarketing’ väljer ni om ni vill använda er av detta. Välj i sådana fall i huvudsak ’På, nytt format’ om ni är ny kund.
  • Gå tillbaka till fliken ’Moduler’ och kryssa i checkboxen längst till vänster på modulraden ifråga för att göra denna aktiv. Avsluta genom att klicka på knappen ’Spara. 

 

 

Inställningar i Google Analytics

Börja med att logga in i Google Analytics och klicka er fram till rätt webbplats. 


Observera att du måste vara administratöranvändare för den aktuella platsen för att kunna fortsätta med övriga steg. 

  • Klicka på ’Admin’ som ni finner uppe i det högra hörnet.
  • Gå till fliken ’Profile Settings’. 
  • Kontrollera att ’E-commerce tracking’ är aktivt. Kontrollera/justera att rätt valuta används. 
  • Om ni vill kan ni även sätta igång valet ’Site Search tracking’, längst ned på samma sida, samt fyller i ’keyword’ i fältet ’query parameter’. Detta gör att Google även kan hålla koll på sökningar som görs med Kodmyran Commerce’s inbyggda sökverktyg. Avsluta genom att spara dessa inställningar. 
  • Gå till fliken ’Goals’. Lägg här till ett nytt mål och fyll i ’Goal URL’ som ’/funnel_1/confirmed’.
     (Denna sida finns inte i verkligheten men ”uppstår” genom Google Analytics modulen ni skapat i kodmyran Commerce administration)
  • Välj värdet ’Head Match’ i fältet ’Match type’. 
  • Klicka i valet ’Case Sensitive’. 
  • Om ni vill kan ni även fylla i ett värde i ’Goal Value’, detta brukar dock normalt vara 0.
  • Gå vidare till nästa fält och definiera en ’Goal Funnel’ och kryssa i fältet ’Use funnel’. 
  • Under steg 1 fyller ni i ’/qcashier.php’ och i fältet ’Name’ fyller ni i valfri text, till exempel ’Ange Info’ som är sidan där man anger till exempel adressinfo. Se även till att checkboxen ’Required step’ är ikryssad på samma rad. 
  • Avsluta genom att spara era inställningar. 

 

Observera att det kan ta cirka 1 dygn innan statistik visas i Google Analytics och normalt släpar det på motsvarande sätt även framöver.




Ladda ner denna guide i PDF-format: