Denna guide beskriver hur ni sätter upp, hanterar och arbetar med fraktmoduler och kopplingarna mot transportörer. 

 

Uppsättning av fraktmodul 

För att sätta upp en ny fraktmodul så går ni in i fliken ’Inställning’ → ’Frakt’ i administrationen och klickar sedan på knappen ’Ny instans’ som finns längst ner till höger. I droplisten som sedan uppkommer väljer ni fraktmodulen ifråga som ni vill sätta upp och klickar sedan på knappen ’Skapa’. Ni skickas då tillbaka till översikten av era uppsatta fraktmoduler. Klicka sedan på fraktmodulens namn under rubriken ’Modul’ i listan för att komma in till dess inställningar (Inställningarna samt funktionsmöjligheterna ser olika ut beroende på vilken fraktmodul det är ni skall använda). När ni fyllt i inställningarna för aktuell fraktmodul då klickar ni på ’Spara’ och går sedan tillbaka ut till fliken ’Frakt’. Här fyller ni till sist i modulens visningsnamn, det vill säga det namn som visas mot kund för fraktsättet ifråga, tillsätter en geozon (geozonen styr vilka länder som detta fraktsätt är tillgängligt för (Mer information om geozonerna hittar ni i guiden ’Geozon’) och klickar i checkboxen ’Aktiv’.
Ni kan även tillsätta en visningsikon för fraktsättet som då visas ut mot kunden genom att klicka på upload ikonen längst till höger på modulraden. Om fraktsättet skall vara förvalt i kassan så klickar ni även i checkboxen ’Std’. Ni kan även styra i vilken ordning de fraktval skall visas i kassan genom att klicka och hålla in muspekaren på en rad för att sedan flytta denna upp eller ner i listan. De fraktsätt som ligger längst upp i denna lista kommer då alltså visas först i kassan.
  Avsluta sedan genom att klicka på knappen ’Spara’.    

 

Fraktmoduler

De fraktmoduler som finns att välja mellan är: 

  • Avhämtning – Denna fraktmodul används om ni vill ge kunderna möjlighet att själva hämta ut sin order på till exempel ert lager eller er butik. När en order som ligger kopplad till detta fraktsätt sätts i status ’Skickad’ så kommer ett mail som talar om för kunden att ordern är klar för avhämtning att automatiskt skickas ut till kunden. Texten för detta utskick kan ni redigera i fliken ’Design’ → ’E-postmeddelanden’ → ’Avhämtningsmail’.
    Modulen måste även vara kopplad till en systemartikel som anges i fältet ’Produktnummer’, normalt är detta artikelnummer 999 ”Standardfrakt”.
     
  • Brevfrakt – Denna fraktmodul är en form av fast frakt. Priset för detta fraktsätt kan endast anges i hela kronor och priset kan inte styras med till exempel frakttyp eller fraktklass.
    Modulen måste även vara kopplad till en systemartikel som anges i fältet ’Produktnummer’, normalt är detta artikelnummer 995 ”Brevfrakt”.

  • CDON Frakt – Denna fraktmodul används endast i samband med vår koppling mot CDON. Modulen kräver inga inställningar.

  • Expressfrakt – Denna fraktmodul är en form av fast frakt som används om ni vill ge kunden möjlighet till snabbare leveranser. Detta fraktsätt är endast tillgängligt för kunder vars ordrar innehåller produkter som finns i lager. Om de produkter som kunden vill beställa inte finns i ert lager så kommer inte detta fraktsätt att visas för kunden. Denna fraktmodul går även att koppla till en adresshämtningsmodul/ombudsväljare.
    Modulen måste även vara kopplad till en systemartikel som anges i fältet ’Produktnummer’, normalt är detta artikelnummer 999 ”Standardfrakt”.
     
  • Fast frakt – Denna fraktmodul används för enhetsfrakt. I denna modul kan ni även ange ett fri frakts belopp, det vill säga när kunden kommer upp i detta belopp så får de fri frakt. Denna fraktmodul går även att koppla till en adresshämtningsmodul/ombudsväljare.
    Modulen måste även vara kopplad till en systemartikel som anges i fältet ’Produktnummer’, normalt är detta artikelnummer 999 ”Standardfrakt”.
     
  • Frakttabell (Klass) – Denna fraktmodul används i samband med fraktklasser för att kunna sätta olika fraktkostnader. För att kunna använda detta så måste antigen fraktklass eller frakttypen ’Förhöjd frakt’ vara satt på era produkter.
    Modulen går att ställa in efter två olika beräkningsgrunder, ’Klassisk stil’ och ’Ny stil’.
    Beräkningsgrunden ’Klassisk stil’ avgör då fraktkostnaden efter den högsta kopplade fraktklassen på produkterna som har lagts i varukorgen. Beräkningsgrunden 'Ny stil' innebär att modulen, istället för att välja fraktkostnad efter den högsta fraktklassen, väljer den fraktklassen som har högst fraktkostnad av produkterna i varukorgen. De produkter som inte modulen tar hänsyn till fraktklass för är systemprodukter (art.nr 1-999, t.ex. faktura avgift, standard fraktkostnad m.m.) eller produkter där man valt frakttypen 'Fri'.
    Det finns även två olika pristabeller, ’Priser (exkl. moms) vid normal frakt’ vilket är den pristabell som modulen går efter normalt och ’Priser (exkl. moms) vid förhöjd frakt’ vilket är den pristabell som modulen går efter om kundens varukorg innehåller en eller flera produkter som har frakttypen ’Förhöjd frakt’. Ni kan även ange en frifrakt gräns, ordervärden över denna gräns blir då alltså fraktfria. Om ni använder er av annan valuta än euro eller svenska kronor så kommer priset hämtas ifrån raden ’Övrigt’, systemet kommer då konvertera det angivna priset till aktuell valuta. Priserna i ’Övrigt’ skall anges i shopens standardvaluta.
    Observera att priserna skall anges exklusive moms. Om inget pris är angett för en viss fraktklass så kommer fraktkostnaden för den klassen antas vara 0kr. Modulen måste även vara kopplad till en systemartikel som anges i fältet ’Produktnummer’, normalt är detta artikelnummer 999 ”Standardfrakt”.
    Ni kan även välja om produkter som är kopplade till en bonusstege skall kunna påverka fraktpriset eller inte genom att klicka i/ur checkboxen ’Exkludera bonusprodukter i beräkningen’. Denna fraktmodul går även att koppla till en adresshämtningsmodul/ombudsväljare.

  • Frakttabell (Vikt) – Denna fraktmodul används om ni vill kunna sätta olika fraktkostnader efter orderns vikt. För att kunna använda detta så måste vikt vara angiven på era produkter.
    Viktklasserna anges i den första raden, ’Max vikt (g)’ och vikten skall alltså anges i gram.
    Om ni använder er av annan valuta än euro eller svenska kronor så kommer priset hämtas ifrån raden ’Övrigt’, systemet kommer då konvertera det angivna priset till aktuell valuta. Priserna i ’Övrigt’ skall anges i shopens standardvaluta.
    Det finns två olika pristabeller, ’Normal frakt’ vilket är den pristabell som modulen går efter normalt och ’Förhöjd frakt’ vilket är den pristabell som modulen går efter om varukorgen innehåller en eller flera produkter som har frakttypen ’Förhöjd frakt’. Ni kan även ange en frifrakt gräns, ordervärden över denna gräns blir då alltså fraktfria.
    Observera att priserna skall anges exklusive moms. Om inget pris är angett för en viss fraktklass så kommer fraktkostnaden för den klassen antas vara 0kr. Modulen måste även vara kopplad till en systemartikel som anges i fältet ’Produktnummer’, normalt är detta artikelnummer 999 ”Standardfrakt”.
     
    Denna fraktmodul går även att koppla till en adresshämtningsmodul/ombudsväljare.

  • Fyndiq frakt - Denna fraktmodul används endast i samband med vår koppling mot Fyndiq. Modulen kräver inga inställningar.
     
  • Kollibaserad frakt – Denna fraktmodul används när ni vill ta betalt per kolli, till exempel vid hantering av större produkter. Priset ni anger avser kostnaden per kolli.
    Observera att priset skall anges exklusive moms. Modulen måste även vara kopplad till en systemartikel som anges i fältet ’Produktnummer’, normalt är detta artikelnummer 999 ”Standardfrakt”.
     
    Denna fraktmodul går även att koppla till en adresshämtningsmodul.

  • Landbaserad frakt – Denna Fraktmodul används om ni vill sätta olika fraktkostnader för olika länder. Fraktkostnaden anges exklusive moms för respektive land i respektive valuta. Om inget pris har angetts så kommer fraktkostnaden antas vara 0kr.
    Modulen måste även vara kopplad till en systemartikel som anges i fältet ’Produktnummer’, normalt är detta artikelnummer 999 ”Standardfrakt”.
     
    Denna fraktmodul går även att koppla till en adresshämtningsmodul.

 


Övriga inställningar

  • I alla fraktmodulerna så finns även fältet ’Kommentar som visas kunden i kassan’. I detta fält kan ni ange en kommentar som då visas under fraktsättets visningsnamn i kassan. 
  • Under editorn för ovanstående funktion så finns ’Avancerad inställning >>’. Här finns ytterligare inställningar som kan göras för fraktmodulerna:
    Färgning – Här kan ni välja vilken färg som fraktsättets ruta skall visas i.
           Observera att detta inte fungerar i alla mallar, om ni har frågor kring denna funktion
    så kontakta supporten. 
     
    ●    Viktgränser – Viktgränser används om ni vill styra val av fraktsätt ut mot kund
    beroende på orderns totalvikt. Genom att här fylla i en minsta vikt och maximal vikt
    för att visas så kommer fraktsättet ifråga endast att visas och gå att välja för de kunder
    vars orders totalvikt är inom den uppsatta gränsen.
    Externa referenser - Externa referenser används av olika synkroniseringsmoduler,
    normalt används det för att mappa ett fraktsätt i Kodmyran Commerce till samma
            fraktsätt i ett affärssystem.
  • Under rubriken ’Övrigt’ inne i de avancerade inställningarna så kan ni även ställa in:
    Kundtyp – Denna inställning styr vilket/vilka kassaspår fraktsättet ifråga skall visas i om
    ni till exempel har olika kassaspår för privatkunder och företagskunder.
    Kopplad mot A/B test – Här kan ni ställa in om fraktsättet skall vara tillgängligt i A/B
    test.
    Autokommentar – Detta fält används om ni vill att en kommentar automatiskt läggs
            till i fältet ’Kommentar’ på en order där fraktsättet ifråga har valts. 
  • Under rubriken ’Övriga parametrar för denna modul’ anger ni kostnader för avhämtning.
    Observera att dessa fält endast kan användas för fraktmodulen ’Avhämtning’ även om dessa fält är synliga i alla fraktmodulers avancerade inställningar.


Adresshämtningsmodul

För att kunna använda er av ombudsval så måste beställa ett konto hos Kodmyran Commerce’s postkontorstjänst samt design av postnummersnurran i kassan. Kontakta vår support för hjälp med detta. 

 

Efter att detta är beställt så lägger ni först upp transportören ifråga under fliken ’Inställning’ → ’Moduler’ för att transportören skall visas som val i droplisten ’Avhämtningsmodul’ inne på fraktsättens inställningar.

Våra transportörskopplingar:

  • Budbil
  • DHL
  • DSV
  • Posten
  • Privpak
  • Schenker Parcel
  • Best
  • Bring
  • Budbee
  • Early Bird
  • GLS
  • Instabox
  • Ongoing
  • Posti
  • Unifaun
  • UPS

 

Våra fraktförmedlarkopplingar: 

  • Unifaun*
  • Pacsoft*
  • Noll fraktförmedlare**

 

*För mer information angående hur ni sätter upp kopplingar mot Unifaun/Pacsoft samt hur dessa användas, se guiden ’Unifaun / Packsoft'.
 

**Fraktförmedlaren ’Noll fraktförmedlare’ används då ni vill leverera varor mot till exempel budbil, avhämtning/hämta på lager eller liknande där det saknas koppling mot ett fraktbolag.


 

Fraktavisering

Det finns tre olika fraktaviseringsutskick kopplat till fraktsätten:
Fraktavisering med spårning – Detta skickas ut till de kunder som valt ett fraktsätt som
har stöd för spårning.
Fraktavisering utan spårning – Detta skickas ut till de kunder som valt ett fraktsätt som
inte har stöd för spårning.
Avhämtningsmail – Detta skickas ut till de kunder som valt fraktsättet ’Avhämtning’.

För att redigera texten för dessa utskick så går ni in i fliken ’Design’ → ’E-post meddelanden’. För mer information kring vilka variabler som kan användas för dessa aviseringsutskick, se guiden ’Variabler’. 



Ladda ner denna guide i PDF-format: