Denna guide beskriver hur ni skall gå tillväga för att radera eller spärra en kund från att handla i er butik.
I vissa fall så kan man behöva spärra eller radera en kund på grund av olika skäl, så som till exempel att ni misstänker att kunden på något sätt missköter sig eller av GDPR krav. Här kan ni läsa om hur ni går tillväga för att hantera dessa funktioner, och vad de innebär.
Spärra kund
För att spärra en kund från att handla hos er så går ni in i fliken ’Kund’ och söker efter kunden ifråga i sökrutan. Detta kan göras genom att till exempel söka efter dess kundnummer, namn, mailadress, och så vidare.
När ni hittat kunden i fråga i resultatlistan så klickar ni in på dennes grundinformation och kryssar i checkboxen ’Låst’. Avsluta sedan genom att klicka på knappen spara.
Genom att ha denna checkbox ifylld så spärrar ni kunden ifråga till att slutföra sitt köp i kassan. Kunden behöver inte vara inloggad i er butik för att systemet skall känna igen denne, utan spärren ligger kopplad till kundens mailadress.
Radera/Glöm bort kund
Det finns två val för detta beroende på hur kundens konto är använt.
För att glömma bort en kund så gör ni såhär:
1. Logga in i den nya admin, detta väljer ni vid inloggningstillfället i droplisten nedanför fältet där ni skriver
lösenordet innan ni loggar in.
2. När ni kommit in i admin så klickar ni på 'Register' i listan till vänster och sedan på 'Kund'.
3. Klicka/sök på kunden ifråga och väl inne på kundens profil så klickar ni på 'Operationer' och sedan på
'Glöm kund (GDPR) som finns uppe till höger av kundens profil.
För att radera en kund gör ni såhär:
1. Logga in i den nya admin, detta väljer ni vid inloggningstillfället i droplisten nedanför fältet där ni skriver
lösenordet innan ni loggar in.
2. När ni kommit in i admin så klickar ni på 'Register' i listan till vänster och sedan på 'Kund'.
3. Klicka/sök på kunden ifråga och väl inne på kundens profil så klickar ni på knappen med ett ’X’ på för att
radera kundens konto.
Observera att radera ett kundkonto går endast att göra om en kund inte har aktivt använt sitt
konto, det vill säga att ingen statistik har lagrats. Denna funktion används därför sällan, utan det är främst funktionen i den nya administrationen som vi råder er till att använda.
Ladda ner denna guide i PDF-format: