Denna guide beskriver hur ni skall gå tillväga för att radera eller spärra en kund från att handla i er butik. Att radera en kund kan vara nödvändigt efter förfrågan av kunden i och med den nya GDPR lagen, eller om man helt enkelt vill spärra en kund som misskött sig.


Spärra kund

För att spärra en kund från att handla hos er så går ni in i fliken ’Kund’ och söker efter kunden ifråga i sökrutan. Detta kan göras genom att till exempel söka efter dess kundnummer, namn, mailadress, och så vidare.

När ni hittat kunden i fråga i resultatlistan så klickar ni in på dennes grundinformation och kryssar i checkboxen ’Låst’. Avsluta sedan genom att klicka på knappen spara.

Genom att ha denna checkbox ifylld så spärrar ni kunden ifråga till att slutföra sitt köp i kassan. Kunden behöver inte vara inloggad i er butik för att systemet skall känna igen denne, utan spärren ligger kopplad till kundens mailadress.


Observera att det inte går att spärra kunder ifrån att handla hos er anonymt, det vill säga när dom inte är inloggade på sidan, om ni använder er av Klarna Checkout som betalningsalternativ i kassan t.ex. 

Radera kund
Det finns två val för detta beroende på hur kundens konto är använt.
 

För att glömma bort en kund så gör ni så här:

  1. Logga in i den nya admin, detta väljer ni vid inloggningstillfället i droplistan nedanför fältet där ni skriver
    lösenordet innan ni loggar in.
  2. När ni kommit in i admin så klickar ni på 'Register' i listan till vänster och sedan på 'Kund'.
  3. Klicka/sök på kunden ifråga och väl inne på kundens profil så klickar ni på 'Operationer' och sedan på 'Glöm kund (GDPR)' som finns uppe till höger av kundens profil.

Att glömma en kund på detta sätt är speciellt och gör att man vid t.ex. en återställning av databasen av misstag inte råkar återställa en kund. Notera att detta enbart raderar kunden ifrån kundregistret, eventuella orders som kunden lagt ligger kvar i systemet oförändrade.


För att radera en kund gör ni så här:

  1. Logga in i den nya admin, detta väljer ni vid inloggningstillfället i droplistan nedanför lösenordet innan ni loggar in.
  2. När ni kommit in i admin så klickar ni på 'Register' i listan till vänster och sedan på 'Kund'.
  3. Klicka/sök på kunden ifråga och väl inne på kundens profil så klickar ni på knappen med ett ’X’ på för att radera kundens konto.

Observera att radera ett kundkonto går endast att göra om en kund inte har aktivt använt sitt
konto, det vill säga att ingen statistik har lagrats.