Denna guide beskriver vilka inställningar ni kan ställa in under allmänna inställningar och dessa är då generellt för hela butiken.

Fliken 'Inställning→Allmänt'
Till att börja med är det viktigt att fylla i grundinställningarna för er butik, detta bör ni göra innan ni till exempel börjar lägga upp produkter och diverse.

I denna flik fyller ni i den allmänna informationen och styr de allmänna uppgifterna för er butik, här hittar ni grundinställningarna för butiken, den består av 6 stycken underflikar:

  • Sajt
    Här fyller ni i företagets information så som företagsnamn, adress, organisationsnummer med mera, samt lägger upp logotypen som skall visas i butiken och i administrationen.
     

  • Visning
    Här ställer du in hur saker skall visas i butiken.
    Under ’Sorteringsordning inom kategori’ väljer du hur du vill att produkterna skall sorteras i kategorierna mot kund, till exempel om du vill att produkterna skall sorteras efter pris, bästsäljare, namn av tillverkare, och så vidare. Här ställer du även in vilken mall ni vill använda er utav som standardmall, mobilmall och för suftplatta (om ni använder responsive mallen så fungerar den för alla tre typer av visning), om produkternas pris skall visas med eller utan moms i butiken samt i admin, om produktens artikelnummer eller beställningsnummer skall visas i produktvy, hur kategorierna skall sorteras, om du vill att produkter utan lagersaldo skall visas i butiken och/eller om dessa då skall kunna handlas utan lagersaldo, om det krävs inloggning för att kunna handla (gäller främst för B2B butiker), om bilderna skall skalas automatiskt efter passform för den valda mallen, om tillverkarens namn skall synas i produktvy, om andra användare förutom admin skall kunna byta och ändra mall, hur många produkter som skall visas i kategorierna per sida, bulkhantering samt om fraktkostnaden skall synas i varukorgen.
     

  • Lager & Packning
    Här fyller ni i uppgifterna för ert lager, så som namn och adress.
    Med ’Visa avhämtning i utleverans’ menas att avhämtning på lagret är ett fraktval kunden kan göra och med denna ruta i klickad så kommer alltså detta vara ett val av fraktförmedlade i ’Logistik’ fliken och underfliken ’Frakt ut’.
    Med ’Fakturaspärr utleverans’ menas det att ordrar med betalningsalternativet faktura inte kan utlevereras om inte fakturan är utskriven, detta som en påminnelse så att man inte glömmer att skicka med denna.
     

  • Inköp
    Här kan ni lägga till en e-postadress som skall få kopia av era inköpsorders förutom den som är registrerad hos era leverantörer och tillverkare (detta fält är inte obligatorisk, utan kan lämnas tomt).
     

  • Notifiering
    Här anger ni vilka e-postadresser som skall vara avsändare för diverse e-postutskick, samt vilket namn som skall visas för dessa. E-postutskicket Slut i lager, Recensionskopia, Övrigt, Rullande inventering, nyskapad produkt, Nyskapad användare och Kopia på fraktspårning skickas till den e-postadress ni anger, de andra är utskick mot kund. Hur dessa utskicka ser ut ändrar ni sedan under fliken ’Design’ och underfliken ’E-postutskick’.
     

  • Recensioner
    Här väljer du om recensionerna måste bekräftas eller inte innan de visas på produkter eller i butik.
     

  • Leveranstider
    Här fyller du i vilka leveranstider som skall visas på produktvy beroende på produktens status. Det vill säga om det är en lagerförd produkt, om den är slutsåld för tillfället eller om det är en beställningsvara. Detta är standard inställning som visas om inte en leveranstid är inlagd på produkterna.
     

  • Delbetalning
    Här väljer du hur riktlinjerna för delbetalning, (om ni har tänkt att använda er av detta för egen faktura) det vill säga hur många månader delbetalningen fördelas över, vad det är för årsränta, uppläggningsavgift samt aviavgift per månad.
     

  • Sökinställningar
    Dessa inställningar styr endast den inbyggda sökmotorn och här väljer ni vad kunderna kan använda för sökordsalternativ för att få upp produkter.
     

  • Utskrift
    Här väljer du vilket format du vill använda dig utav på utskrifterna för plocksedel och kvitto, de format som finns att välja mellan är PDF eller HTML (om rutan är i klickad kommer dessa vara i PDF format och om dessa är ur klickade kommer det vara i HTML format). Här kan du även välja om du vill använda dig utav en sammanslagen plocklista, om ni vill att tillverkningsspecifikationerna skall synas på orderbekräftelsen (mot kund) samt välja om ni använder er av någon typ av etikettutskrift och om ni i det fallet vill att det adresserade landet skall finnas på adressetiketterna. (Detta val är för er som säljer utanför Sverige)
     

  • Kommandon
    Dessa kommandon gäller endast i butik och handlar om olika val du kan ge kunden. De val av kommandon du har är:
    • Skapa en användare ( ett kundkonto)
    • Tipsa en vän (knapp på t.ex en Produkt)
    • Recensera (gäller produkt/butik)
    • Prenumeration nyhetsbrev.
    Om dessa checkboxar är ifyllda så kommer dessa val visas i butiken för kunden att använda sig av. Normalt så brukar dessa kommandon vara påslagna.
     

  • Orderbevakning
    Här kan du ställa in så att butiken bevakar ordrar som har tagit för lång tid för er att behandla. Ni kommer då få dagliga mail med en summering över ordrar som överskridit gränsvärdena som du ställer in i de fälten som finns. Värdena du fyller i är antal dagar. Välj till sist vilken mailadress som skall mottaga dessa mail.
     

  • Övrigt
    Dessa är avancerade inställningar Normalt ändras inte dessa inställningar, utan är inställa i normallägen redan när får tillgång till er butik av oss. Dessa inställningar berör hur ni hanterar och validerar kundernas uppgifter.
    För att använda er av ’Spara person/organisationsnummer” bör ni se i GDPR lagen vad som gäller med hur och vad ni måste informera kunden om och vad som behövs för att ni skall kunna spara dessa uppgifter.


Avsluta alltid ändringarna i inställningarna med att klicka på knappen ’Spara’.