Denna guide beskriver hur ni sätter upp era betalningsalternativ och vilka val av betalningar som ni kan använda er utav.

Under fliken ’Inställning’ hittar ni underfliken ’Betalning’. Här ställer ni in de betalningsalternativ ni vill använda er utav. När ni väljer vilka betalningsmoduler ni skall använda er utav så skall dessa fyllas i med de uppgifter som ni fått ifrån respektive betalväxel eller företag som ni samarbetar med.
Var noga med att undersöka vad som ingår i ert avtal för er butik för respektive betalväxel innan ni börjar.

 

 

Uppsättning av betalningsmodulen

För att sätta upp en ny betalningsmodul så klickar ni på knappen ’Ny instans’, i nästa steg väljer ni vilken modultyp ni vill sätta upp i droplisten och klickar sedan på knappen ’Spara’. När detta är gjort skickas ni tillbaka till listan med era uppsatta betalningsmoduler och kan hitta modulen ni lagt upp. Genom att dubbelklicka på modulnamnet under rubriken ’Modul’ så får ni då upp inställningarna för modulen. 

 

Beroende på vilken modul ni väljer att använda er utav så skall olika uppgifter fyllas i och inställningarna för modulen ser även olika ut. När ni fyllt i uppgifterna så klickar ni på knappen ’Spara’ och går sedan tillbaka till överblickslistan för betalmoduler genom att klicka på fliken ’Betalning’ igen. Välj sedan det visningsnamn ni vill skall stå för modulen i kassan mot kund och klicka i checkboxen ’Aktiv’ för att lägga den skarpt. Om ni vill att denna betalningstyp skall vara förvald åt kunderna så klickar ni checkboxen ’Std’.

 

Observera att detta inte betyder att kunderna inte kan välja ett annat betalsätt utan endast att betalsättet ifråga är förvalt.

 

Välj sedan vilka kunder (baserat på vilket land de kommer ifrån) som skall kunna använda betalsättet genom att sätta en Geozon. Betalsättet kommer då endast finnas tillgängligt för kunder som kommer från ett av de länder som geozonen innehåller. 

Beroende på vilka länder ni riktar er försäljning emot så kan ni ändra vilka länder som skall ingå i varje geozons val under fliken ’Geozon’, läs mer om detta i guiden ”Land, Språk & Geozon”. 

 

Till sist lägger ni till en visningsikon (frivilligt val) som skall visas bredvid betalsättets visningsnamn i kassan och avslutar sedan med att klicka på knappen ’Spara’ innan ni lämnar sidan. 

 

 

Inställningar

Alla betalmoduler har som sagt olika inställningar man kan göra beroende på betalsätt. Men de inställningar som finns för samtliga betalmoduler är:

  • Kommentar som visas för kunden i kassan – I denna editor så kan ni fylla i en kommentar som visas tillsammans med betalsättet i kassan.

 

Under ’Avancerad inställning >>’ finns även dessa val:

  • Extern referens – Externa referenser används av olika synkroniseringsmoduler, normalt används det för att mappa ett betalsätt i Kodmyran Commerce till samma betalsätt i ett affärssystem.
  • Kundtyp – Här väljer ni vilken kundtyp som skall kunna använda betalsättet (Privatkund eller Företagskund). 
  • Kopplad mot A/B-test – Här väljer ni om betalsättet ifråga skall vara tillgängligt för A/B-test.
  • Kopplad mot kundgrupp – Här väljer ni om betalsättet endast skall vara tillgängligt för kunder som är kopplade till en specifik kundgrupp. Läs mer om kundgrupper i guiden ”Arbeta med kundregistret”.

  

 

Viktigt

  • Om ni tänkt att använda er utav klarna Checkout så kan ni inte kombinera denna betalningsmodul med andra val i kassan. Om ni vill använda er utav fler betalningsalternativ så får ni i sådana fall ha två, eller fler, flikar i kassan för de olika alternativen. Till exempel en kassaflik som heter ”Klarna Checkout” och en som heter ”Faktura/Kort”. Detta beställer ni då av oss.
  • Vissa av betalningsmoduler måste testas av respektive leverantör innan dessa går skarpa, så glöm inte att kolla upp om betalningsmodulen måste testas innan den läggs upp skarpt mot kund, detta kan ni fråga respektive betalväxel eller företag. Däremot tipsar vi om att alltid testa kassan och de olika betalningsalternativen innan butiken i såg går skarpt. 

 

 

Val av betalningsleverantörer 

I dagsläget har vi stöd för dessa betalsätt/lösningar: 

  • Billogram
  • CDON Betalning (Används endast i samband med Kodmyran Commece egna CDON koppling)
  • Certitrade
  • Collector Checkout
  • DIBS
  • DIBS Easy
  • DIBS MasterPass
  • Fortnox Faktura
  • Fyndiq Betalning (Används endast i samband Kodmyran Commece egna Fyndiq koppling)
  • Fortnox
  • Inbyggd Faktura (Kodmyran Commece egna)
  • Inbyggd Förskott (Kodmyran Commece egna)
  • Klarna Checkout
  • Klarna Checkout V3
  • Klarna Instore V3
  • Klarna Payment (KP)
  • Klarna, APIv4
  • MasterPass
  • Nets
  • Payer
  • PayEx
  • PayPal
  • Payson
  • Postförskott (Kodmyran Commece egna)
  • Sello Betalning (Används endast i samband med Sello’s koppling mot oss)
  • SHB Finans
  • SVEA Checkout
  • SVEA Webpay
  • Verifone



Andra guider kopplade till betalsätt:




Ladda ner denna guide i PDF-format: