Kodmyran Commerce innehåller funktioner för att kunna koppla ihop sig med Fyndiq.
 Det finns två olika nivåer:

  • Nivå 1 – ger er möjlighet att skicka upp produkter direkt ifrån Kodmyran Commerce till Fyndiq.
  • Nivå 2 –  Med denna kan ni automatiskt få tillbaka alla orders in i Kodmyrans administration och er vanliga orderhantering och låta kunden betala sin order i butiken.


Nivå 1 ingår i alla versioner av Kodmyran Commerce, medan nivå 2 kan kräva extra månadskostnad och/eller startavgift. För att ta reda på vad som ingår i ert avtal, se vad som ingår i ert paket i länken nedan:
https://www.kodmyran.se/e-handelslosning/jamfor-versioner.php
 Eller kontakta vår support.


För att kunna sätta upp kopplingen så måste ni ha ett redan giltigt konto på Fyndiq. Har ni inte detta så måste ni skapa det innan ni fortsätter med proceduren nedan.
 

Sätta upp koppling med Fyndiq

  1. Logga in i Kodmyran Commerce administration.
  2. Gå in i fliken ’Produkt’ och skapa en ny produkt och ange  "FYNDIQ_MISC_PRODUCT" som beställningsnummer - alla produkter där referensen på Tradera inte går att matcha mot en produkt i Kodmyran Commerce kopplas då automatiskt mot denna specialprodukt.
  3. Gå till fliken ’Status’→’Tradera’ (Notera att den heter Tradera och inte Fyndiq).
  4. Klicka på länken ’Till Kodmyran Commerce Tradera Admin’ och sedan på fliken ’Fyndiq’. Det öppnas nu ett nytt fönster som visar alla era Fyndiq auktioner.
  5. Klicka sedan på knappen ’Inställningar’ och fyll i era login uppgifter för Fyndiq - notera att det inte är ert vanliga lösenord ni skall ange, utan att det är en speciell API nyckel som efterfrågas. Ni skapar själva er API nyckel i Fyndiq’s administrationsdel för handlare. Ni behöver också ange till vilken butik dessa orders skall skickas till (om ni använder flera multishoppar) och vilket lager de skall kopplas till. Avsluta genom att klicka på knappen ’Ändra’ för att spara, så återgår ni automatiskt till grundfliken för Fyndiq i administrationen. (I Fyndiq’s dokumentation så kallas ibland API nyckeln för token)
  6. Ni kan nu klicka på knappen ’Synkronisera’ för att hämta alla auktioner som ni redan har inlagda på Fyndiq. Har ni inga auktioner sedan tidigare så hoppar ni över detta steg.

 


Övrig information:

Som standard så hämtas inte auktioner ifrån Fyndiq per automatik, genom att kryssa i checkboxen ’Synkronisera Automatiskt’ under inställningarna för Tradera (notera Tradera) så slår ni på dem även för Fyndiq. För att hämta ordrar med automatik krävs det att ni har licens för Fyndiq nivå 2. Om ni inte vill hämta dem med automatik utan föredrar att göra det manuellt så klickar ni på knappen "Hämta Transaktioner" när ni vill hämta informationen istället.

 Kopplingen mot Fyndiq kan med automatik ta bort auktioner där underliggande produkt i Kodmyran Commerce har blivit inaktiv, den funktionen är dock urkopplad som standard - kontakta vår support om ni vill koppla in den. Med funktionen inkopplad så raderas sådana auktioner på Fyndiq helt. Motsvarande funktion finns även för Tradera.

 

När ni skickar in en annons till Fyndiq genom Kodmyran Commerce administrationsgränssnitt så hamnar denna i status ’Till Salu’ och får även ett Fyndiq ID som leder till annonsen hos Fyndiq. Om ni inte kommer till annonsen genom denna länk eller inte kan hitta annonsen genom sökning på Fyndiq’s sida så beror troligtvis detta på att annonsen ifråga ligger gör granskning hos Fyndiq eller av de eventuellt anser att information saknas eller är felande på något vis. För utökad information kring annonsernas status går ni in i Fyndiq’s administrationsgränssnitt då denna typ av information inte ingår i synken till vårt system. 

Observera att Fyndiq kräver att deras egna plocklista skall skickas med de ordrar som kommer in via Fyndiq. Denna plocklista hittar ni i fliken ’Logistik’→’Utleverans’ genom att klicka på den blå texten ’Fyndiq’ för den orderraden. 

Ordrar kopplade till annonser som ni har lagt upp direkt i Fyndiq och inte genom Kodmyran Commerce administrationsgränssnitt kommer inte synkas in till vårt system och kommer alltså inte kunna hanteras i logistiken tillsammans med shoppens ordrar då dessa ordrar inte har någon koppling till Kodmyran Commerce.