E-postmeddelandena som skickas ut till era kunder, som till exempel orderbekräftelsen eller fraktaviseringarna, skickas automatiskt ut till kunderna och är ingenting ni måste sköta manuellt. Men meddelandenas innehåll måste ni själva skriva. 


 Detta gör ni i fliken ’ Design’ → ’E-post meddelanden’ och det finns både text- och html version av meddelandena. 

 

Observera att båda mallarna bör fyllas i då detta kan vara avgörande om kunden får ett fullständigt mail eller inte, vissa mailleverantörer har till exempel endast stöd för HTML-versionen och om denna då är tom så får slutkunden helt enkelt ett tomt meddelande. 

 

För att göra utskicken mer personliga och för att de skall innehålla de nödvändiga uppgifterna kring en kunds order eller fraktavisering så som till exempel ordernummer, personuppgifter eller spårningslänk så använder ni er utav variabler.
 

En fraktavisering kan då se ut till exempel såhär: 

”    Hej __RFNAME__,

 

Din order __OONO__ hos __SNAME__ är nu skickad med __CCNAME__. Du kan följa ditt paket genom att klicka på länken nedan.

Notera att det är fullt normalt att det kan ta ta några timmar innan paketet går att spåra.

 

__CTRACK__

 

Med vänlig hälsning,

Kundtjänst __SNAME__

__SFQDN__      

 

I detta fall så betyder de använda variablerna i meddelandet:

  • __RFNAME__ = Kundens förnamn
  • __OONO__ = Ordernummer
  • __SNAME__ = Butikens namn 
  • __CCNAME__ = Transportörensnamn
  • __CTRACK__ = Spårningslänk
  • __SFQDN__ = länk till hemsidan

 

 

Dessa variabler skall alltid börja med två understreck och avslutas på samma sätt för att de skall fungera. Det finns flera olika variabler man kan använda sig utav och hur dessa skall formateras kan se olika ut beroende på vart man använder dem.
I guiden Variabler i e-postmeddelanden hittar ni de olika variablerna och var de skall användas. 




Ladda ner denna guide i PDF-format: