Denna guide beskriver hur ni hanterar de olika e-postmeddelanden som automatiskt kan skickas ut till kunder.

E-postmeddelandena som skickas ut till era kunder, som till exempel orderbekräftelsen eller fraktaviseringen, skickas automatskt ut till kunderna. Men meddelandenas innehåll måste ni själva skriva.
Detta gör ni i fliken ’ Design’→’E-post meddelanden’ och det går att använda sig utav både text- och html version av meddelandet.

Observera att de e-postmeddelanden som ni inte fyllt i någon text för inte heller kommer kunna skickas.

 

För att dessa meddelandena skall plocka med kundens nödvändiga uppgifter som behövs i diverse meddelande, som till exempel ordernummer, namn, med mera, så använder ni er utav variabler.

 

En fraktavisering kan då se ut till exempel såhär:

Hej __RFNAME__,

 

Din order __OONO__ hos __SNAME__ är nu skickad med __CCNAME__. Du kan följa ditt paket genom att klicka på länken nedan.

Notera att det är fullt normalt att det kan ta ta några timmar innan paketet går att spåra.

 

__CTRACK__

 

Med vänlig hälsning,

Kundtjänst __SNAME__

__SFQDN__ 


 

I detta fall så betyder de använda variablerna i meddelandet:

  • __RFNAME__ = Kundens förnamn

  • __OONO__ = Ordernummer

  • __SNAME__ = Butikens namn

  • __CCNAME__ = Transportörensnamn

  • __CTRACK__ = Spårningslänk

  • __SFQDN__ = länk till hemsidan

 

 

Dessa variabler skall alltid börja med två stycken understreck och avslutas på samma sätt för att de skall fungera. Det finns flera olika variabler man kan använda sig utav och hur dessa skall formateras kan se olika ut beroende på vart man använder dem.
I Guiden ”Lista över variabler” hittar ni de olika variablerna och var de skall användas.