Reach är en plattform framtagen av Klarna i samarbete med Google. Syftet med Reach är att underlätta och ge e-handlare bättre förutsättningar inom alla Google’s annonskanaler. Vi Kodmyran Commerce har en partner-integration som gör att ni kan skapa konto för Reach och hantera dess funktioner direkt via administrationsgränssnittet i Kodmyran Commerce. Detta hittar ni i nya admin under fliken 'Säljverktyg’→’Klarna Reach'
Tjänsten är först och främst tänkt för er som vill ha ett enkelt sätt att komma igång med marknadsföring via Google’s tjänster, exempelvis AdWords eller Google Shopping. Reach kan också vara ett bra verktyg för er som vill slippa lägga tid på att själva optimera annonser, och kommer även göra det lättare att skapa riktade, tillfälliga kampanjer.
Annonskampanjer bokas och betalas direkt i tjänsten och en avgift dras då med 10% på kampanjbudgeten.
Exempel: Om ni bokar en adwords-kampanj för 50kr/dag så går 5 kr/dag till Reach och resten till annonseringskostnad.
Inställningar i Kodmyran Commerce
För att nyttja vissa av Googles tjänster kan ni behöva göra inställningar i Kodmyran Commerce enligt nedan Detta utförs än så länge i den gamla versionen av administrationsgränssnittet.
Google Merchant / Google Shopping
För att göra era produkter tillgängliga för Google behöver ni aktivera ett informationsflöde i textform som de kan komma åt.
Följ stegen här nedanför för att sätta upp detta:
- Gå till fliken 'Inställning’→’Feed' och klicka på knappen 'Ny instans'.
- Välj modultyp 'Google Merchants' i droplisten och klicka på knappen 'Skapa'.
- Ni skickas då tillbaka till listan över era tillgängliga feeder. Ange här ett visningsnamn för den nyskapade
modulen under kolumnen ’Visningsnamn’ och klicka sedan på knappen 'Spara'. - Klicka där det står 'Google Merchants' på raden av er nyskapade feed i kolumnen 'Modul' för att komma till
inställningarna för den. Fyll i inställningarna enligt beskrivningen nedan och avsluta genom att klicka på knappen
'Spara'.
• Klicka på knappen 'Ladda google kategorier' för att hämta Google’s kategoriseringar som ni sedan
kan tilldela inne på produkter under fliken 'Övrigt'→'Google klassificering'. Detta gör så att Google
kan identifiera produkttyper direkt från informationsflödet. Avsluta genom att klicka på knappen
'Spara'.
• Klicka på fliken 'Feed' för att komma tillbaka till flödeslistan, kryssa för rutan i kolumnen 'Aktiv' och
klicka sedan på knappen ’Spara’.
Nu är flödet aktivt och länken i kolumnen 'URL' kan anges i Google Merchant för att de ska kunna
hämta produktinformationen.
Google Adwords / Konverteringsspårning
För att spåra hur era Adwords-kampanjer konverterar till köp i butiken kan ni lägga till en modul i Kodmyran Commerce enligt följande:
- Gå till fliken 'Inställning’→’Moduler' och klicka på knappen 'Ny instans'.
- Välj modultyp 'Google Adwords (Spårning)' i droplisten och klicka på knappen 'Skapa'.
- Ni skickas då tillbaka till listan över era tillgängliga moduler. Ange här ett visningsnamn för den nyskapade modulen
i fältet under kolumnen ’Visningsnamn’ och klicka på knappen 'Spara'. - Klicka där det står 'Google Adwords' i kolumnen 'Modul' på raden för den nyskapade modulen för att komma till
inställningarna för den. Ni behöver här ange ett konto-id samt ett värde för 'label' från det Adwords-konto som ska
kopplas till butiken. Avsluta genom att klicka på knappen ’Spara’. - Klicka på fliken 'Moduler' för att komma tillbaka till modullistan, kryssa för rutan i kolumnen 'Aktiv' och klicka sedan
på knappen ’Spara’.
Google Analytics / Remarketing
Remarketing handlar om att automatiskt skapa listor över kunder som handlar i er butik för att sedan exempelvis kunna rikta annonser till dem, även på andra internetplatser än er butik.
Aktivera remarketing i Kodmyran Commerce enligt följande:
- Gå till fliken 'Inställning’→’Moduler' och klicka på knappen 'Ny instans'.
- Välj modultyp 'Google Universal Analytics (Spårning)' i droplisten och klicka på knappen 'Skapa'.
Observera att ni inte skall välja 'Google Analytics (Spårning) då detta är en äldre variant. - Ange ett visningsnamn för den nyskapade modulen i fältet under kolumnen ’Visningsnamn’ och klicka
sedan på knappen 'Spara'. - Klicka där det står 'Google Universal Analytics' i kolumnen 'Modul' på raden för den nyskapade modulen
för att komma till inställningarna för den. Fyll i erat Analytics-id, välj 'På, nytt format' för fältet 'Använd
remarketing' och klicka sedan på knappen 'Spara'. - Klicka på fliken 'Moduler' för att komma tillbaka till modullistan och kryssa där för rutan i kolumnen 'Aktiv'
och klicka sedan på knappen ’Spara’.
Google Tag Manager
Kodmyran Commerce har även en modul för Google Tag Manager (GTM), vilket är en tjänst som man kan använda för att hantera olika typer av skript som sedan automatiskt läggs in i butiken. Bland annat kan man den vägen addera Adwords samt Analytics med konverteringsspårning och remarketing som annars görs med separata moduler. Vi rekommenderar GTM då ni får en tydlig överblick och kontroll över de skript som körs i butiken, dock får ni då göra inställningarna via Googles gränssnitt istället.
Ladda ner denna guide i PDF-format: