I denna guide kan ni läsa om vad som är viktigt att tänka på innan ni går live med er butik.


Det finns en hel del att tänka på inför en butiksöppning och ofta så glömmer man lätt bort att aktivera eller sätta upp visa delar innan man öppnar shoppen publikt för kunder. Denna guide innehåller en checklista med de viktigaste delarna som bör aktiveras eller sättas upp innan ni går live.

Betalmoduler
Se till att ni har satt upp och aktiverat de olika betalningssätten ni tänkt använda er utav i shoppen. Dubbelkolla så att de är rätt uppsatta efter de avtal ni har med parten ifråga och det är viktigt att ni även testar att lägga olika typer av order (till exempel för både privatkund och företagskund) för varje uppsatt modul för att se att de fungerar som det skall.
Glöm inte heller att se till att geozonerna för de olika betalningssätten är rätt inställda om ni tänkt rikta er försäljning till olika länder.


Prova att lägga skarpa testorders, oftast kan man makulera dem och returnera betalningen efter testet när det handlar om kreditkort och fakturatjänster.


Observera att vissa betalmoduler kan ställas i testläge för att testa funktionaliteten och om man ställt in dem för detta så måste detta ändras innan ni går live för att ni skall få betalt.

Fraktmoduler
Se till att ni har satt upp de olika val av frakt som ni skall använda och att modulerna för dessa fungerar korrekt och att fraktkostnaderna är rätt inställda. Om ni skall sälja till olika länder eller har frakttyper efter olika zoner/områden, vikt eller inställda efter ordervärde så är det viktigt att ni även testar med olika typer av postnummer/länder, vikter eller ordervärden i kassan för att se så att rätt fraktval visas för rätt typ av land eller ordertyp.

Se till att ni även har skapat en separat modul för de olika transportörerna som ni skall använda under fliken ’Inställning’→’Moduler’. Till exempel Posten, Schenker, DHL, och så vidare. Kodmyran Commerce gör skillnad på fraktmoduler och transportörer, fraktmodulerna är de som slutkunden väljer bland och transportörerna är de som faktiskt används när paketen skickas.

Vill ni använda er utav funktionen med val av utlämningsställe i kassan så måste ni ha registrerat detta hos varje speditör för att få tillgång till deras val av utlämningstjänst. För Posten så kontaktar du Kodmyran Commerce support, Schenker kontaktar du via den adress som står inne i modulen i administrationsgränssnittets inställningar för modulen och för DHL krävs det i dagens läge ingen speciell login information. Se alltid till att undersöka hur ni går tillväga för denna funktion för varje speditör i god tid innan ni går live.

Vill ni använda er av Unifaun / Pacsoft så bör ni kontrollera så att alla inställningarna i ert konto är rätt inställda och sedan prova att lägga testordrar för att se så att adressinformationen överförs korrekt och att kollinummer och så vidare kommer tillbaka in i Kodmyran Commerce som de skall.
Glöm inte heller att se till att geozonerna för de olika betalningssätten är rätt inställda om ni tänk rikta er försäljning till olika länder.

Observera att Unifaun/Pacsoft kräver en extra licens i Kodmyran Commerce och ett avtal med Unifaun om XML Orderkoppling för att fungera.

 Feed moduler
Om ni skall skicka dynamiska prisfiler till tjänster som Pricerunner, Google, Facebook, med flera så skall dessa skapas och förinställas i god tid innan ni går live, men att ni inte börjar skicka informationen till diverse tredjeparter förrän ni går live.

Frontend
Kontrollera att allt i frontend fungerar korrekt, att designen och funktionerna ni valt att använda, kassan, kategorier, produkter, informationssidor – ja, allt – fungerar och ser ut som de skall.

Detta är tidskrävande men värt det i slutänden då det oftast är någonting man missar att se över innan man går live och märker av fel i och med att kunder påpekar dem. Detta kan gälla till exempel att rabatter inte syns, informationssidor och länkar är felande, tokiga radbrytningar i kategori- eller produkttexter, med mera.

Försök att sätta er in i hur en typisk kund skulle uppleva butiken, prova gärna med någon i bekantskapskretsen och undvik att styra dem utan sitt bara bakom och anteckna. Ge dem en uppgift som att de t.ex. skall köpa en viss sorts produkt.

Google Analytics / Statistik
De flesta vill ha Google Analytics påslaget och kopplat mot sin butik för att kunna följa dess statistik från start. Detta går enkelt att sätta upp en modul för i administrationsgränssnittet men för att få maximal nytta krävs det även att några inställningar görs i Google Analytics.
Viktigt är att ni undersöker så att alla inställningar är rätt innan ni går live och guide för detta hittar ni på vår supportwebb i guiden ’Google Analytics’.

Google Analytics är gratis och ger information om många aspekter av en e-handel, bland annat kring försäljning och vilka de typiskt besökarna är, vilka sökord de använder mm.

Företagsinformation & Grundinställningar
Fliken ’Inställning’→’Allmänt’ är otroligt viktig att se över en extra gång innan ni går live för att säkerställa att alla uppgifter är rätt inställda kring företagsinformationen som till exempel adress, telefonnummer, bankgiro, med mera. Dessa uppgifter kommer normalt att visas på många av de dokument som skapas i butiken, t.ex. plocklistor, fakturor, spårningsmail, följdesedlar mm.

Det är även viktigt att fylla i vilka e-postadresser som skall vara kopplade som avsändare för t.ex. orderbekräftelser, fraktspårning m.fl.

Glöm inte heller att göra val av visningsalternativ, sökmotorinställningar, leveranstider, med mera.

Inställningsfliken
Denna flik är viktig att dubbelkolla inställningarna i för till exempel språk, geozoner, valuta, med mera då även små missar här kan ställa till stora problem. Se till att ni verkligen förstått hur dessa skall ställas in för just er och rådfråga om ni känner er osäkra.

Utskrifter & E-post meddelanden
Dessa inställningar hittar ni i fliken ’Design’ och det är viktigt att ni dubbelkollar så att ni här fyllt i information för de utskrifter (till exempel kvitto eller plocksedel) eller e-postmeddelanden (till exempel orderbekräftelse eller aviseringsbekräftelse) ni vill använda.

På kvittoutskrifterna vill ni kanske till exempel lägga till er logga, redigera radbrytning, filformat, med mera. Testa att skriva ut kvitto eller plocklista för att se hur dessa ser ut jämt efter de att ni redigeras dess information. Glöm inte att ställa in rätt logotyper på de olika dokumenten.

För inställningarna av e-post meddelande och vilka variabler ni kan använda er utav för att göra de mer personliga eller informativa för kunderna så finns det guider för detta. Dessa guider hittar ni på vår supportwebb under fliken ’Design’.

 Produkter & Kategorier
Undersök så att alla produkterna ligger som aktiva i butiken, att de är kopplade till en kategori, att inköpspris och att leverantörens artikelnummer är inlagt,  undersök hur produktvyn för dessa ser ut så att produktbilderna och så vidare syns som de skall i både produkt- och kategorivy.

Undersök så att alla huvudkategorier och underkategorier syns och ligger på rätt plats i navigatormenyn i frontend, dubbelkolla kategoribeskrivningarna, sorteringsvikt och så vidare.

Det finns en speciell rapport som kan användas för felsökning för att hitta artiklar som t.ex. saknar bild, inköpspris eller inte ligger med i någon kategori alls som kan vara användbar i det här läget.

Leverantör & Tillverkare
Glöm inte bort att lägga upp de olika leverantörer och tillverkare som ni använder er utav för att enkelt kunna hålla koll på inköp med mera.

SSL Certifikat & SEO
I dagens läge så gör det stor skillnad för kundernas trygghetskänsla om butikerna har ett SSL certifikat eller inte och vissa webbläsare har även inställt som default att varna kunder om att sidan kanske inte är säker att handla på om ett SSL certifikat inte finns. Därför rekommenderar vi er till att införskaffa ett sådant certifikat. På vår supportsida hittar ni en guide för hur man sätter upp ett SSL certifikat.

SEO – eller sökmotoroptimering – är viktigare än vad man kan tro för att kunna öka i synlighet på till exempel Google. Se därför till att ni lär er hur ni optimerar er sida på bäst möjliga sätt och vad ni skall passa er för, som till exempel textkopior, för att kunna höja era rankningar på Google via sökord eller annonser. Ni kan även lägga till unika meta-taggar eller alt-taggar på produkter och kategorier och så vidare eller välja att lägga in generella taggar som då ligger övergripande på till exempel alla produkter som inte har unika taggar. På vår supportsida hittar ni guiden för sökmotorinställningarna, meta-taggar och alt-taggar. Systemet har en motor med variabler så att man inte behöver skriva in texter på varje produkt utan kan skriva generella texter där delar byts ut beroende på t.ex. produktens namn, pris, tillverkare osv.

Sista stegen
När ni har gått igenom alla dessa steg och dubbelkollat att allt fungerar som det skall så börjar det nu bli dags för er att gå live med er butik. Det som kvarstår för er att göra i detta skede är att peka om er domän i DNS och koppla om namnet på Internet så att det pekar ut Kodmyrans servrar.

Observera att detta alltid skall göras i samråd med Kodmyran Commerce support och att man då bokar ett möte för att gå live i förväg. Vi rekommenderar att man inte går live i början eller slutet av veckan, dvs måndag och fredag avråds ifrån, för att inte ha maximal last direkt, eller ingen bemanning på supporten som kan hjälpa dig under helgen.

I och med att DNS ompekningen görs så skall ni:
  • Ringa Kodmyran Commerce support och be oss justera/kontrollera att er licens överensstämmer med ert riktiga domännamn och att de domännamn som ni vill använda er utav är tillagda från vår sida.
  • Be oss justera/kontrollera så att webbadressen pekar korrekt på våra servrar.
  • Slutligen ändra i er DNS för att peka ut den nya servern, vilken IP-adress ni skall använda får ni av vår support i samband med ompekningen.
     
Som sista steg skall ni informera era eventuella mottagare om var de kan hitta era prisfiler.