Klarna Reach

Senast uppdaterad: 2018-06-18
Klarna Reach

Reach är en plattform framtagen av Klarna i samarbete med Google. Syftet med Reach är att underlätta och ge dig som e-handlare bättre förutsättningar inom alla Googles annonskanaler.

Kodmyran har en partner-integration som gör att man kan skapa konto för Reach samt hantera dess funktioner direkt via administrationsgränssnittet i Kodmyran Commerce. (Under menyalternativet 'Säljverktyg > Klarna Reach' i nya admin.)

Tjänsten är först och främst tänkt för dig som vill ha ett enkelt sätt att komma igång med marknadsföring via Googles tjänster (exempelvis AdWords och Google Shopping). Reach kan också vara ett bra verktyg för dig som vill slippa lägga tid på att själv optimera annonser och gör det även lätt att skapa riktade, tillfälliga kampanjer.

Annonskampanjer bokas och betalas direkt i tjänsten och avgift dras med 10% på kampanjbudgeten. Exempel: Om man bokar en adwords-kampanj för 50 SEK per dag så går 5 kr/dag till Reach och resten till annonseringskostnad.

Manual för Reach (pdf)
Mer information om Reach (pdf)

Inställningar i Kodmyran Commerce

För att nyttja vissa av Googles tjänster kan man behöva göra inställningar i Kodmyran Commerce enligt nedan (Alla beskrivningar är än så länge för den gamla versionen av administrationsgränssnittet).

Google Merchant / Google Shopping

För att göra dina produkter tillgängliga för Google behöver du aktivera ett informationsflöde i textform som de kan komma åt. Gör så här:

  1. Gå till fliken 'Inställning > Feed' och klicka på knappen 'Ny instans'.
  2. Välj modultyp 'Google Merchants' och klicka på 'Skapa'.
  3. Ange ett visningsnamn för den nyskapade modulen och klicka 'Spara'.
  4. Klicka där det står 'Google Merchants' i kolumnen 'Modul' för att komma till inställningarna för den. Fyll i inställningarna enligt beskrivningen och 'Spara' sedan.
  5. Klicka på 'Ladda google kategorier'. Då hämtas Googles kategoriseringar som du sedan kan tilldela inne på produkter under fliken 'Övrigt' i fältet 'Google klassificering'. Detta gör att Google kan identifiera produkttyper direkt från informationsflödet.
  6. Klicka på fliken 'Feed' för att komma tillbaka till flödeslistan, kryssa för rutan i kolumnen 'Aktiv' samt spara igen. Nu är flödet aktivt och länken i kolumnen 'URL' kan anges i Google Merchant för att de ska kunna hämta produktinformationen.

Google Adwords / Konverteringsspårning

För att spåra hur dina Adwords-kampanjer konverterar till köp i butiken kan du lägga till en modul i Kodmyran Commerce enligt följande:

  1. Gå till fliken 'Inställning > Moduler' och klicka på knappen 'Ny instans'.
  2. Välj modultyp 'Google Adwords (Spårning)' och klicka på 'Skapa'.
  3. Ange ett visningsnamn för den nyskapade modulen och klicka 'Spara'.
  4. Klicka där det står 'Google Adwords' i kolumnen 'Modul' för att komma till inställningarna för den. Fyll i inställningarna enligt beskrivningen och 'Spara' sedan. (Du behöver konto-id samt 'label' från det Adwords-konto som ska kopplas till butiken.)
  5. Klicka på fliken 'Moduler' för att komma tillbaka till modullistan, kryssa för rutan i kolumnen 'Aktiv' samt spara igen.

Google Analytics / Remarketing

Remarketing handlar om att automatiskt skapa listor över kunder som handlar i din butik för att sedan exempelvis kunna rikta annonser till dem, även på andra internetplatser än din butik.
För att aktivera remarketing i Kodmyran Commerce gör du så här:

  1. Gå till fliken 'Inställning > Moduler' och klicka på knappen 'Ny instans'.
  2. Välj modultyp 'Google Universal Analytics (Spårning)' och klicka på 'Skapa'.
    OBS! Välj inte 'Google Analytics (Spårning) som är en äldre variant.
  3. Ange ett visningsnamn för den nyskapade modulen och klicka 'Spara'.
  4. Klicka där det står 'Google Universal Analytics' i kolumnen 'Modul' för att komma till inställningarna för den. Fyll i ditt Analytics-id, välj 'På, nytt format' för fältet 'Använd remarketing' och 'Spara' sedan.
  5. Klicka på fliken 'Moduler' för att komma tillbaka till modullistan, kryssa för rutan i kolumnen 'Aktiv' samt spara igen.

Google Tag Manager

Kodmyran Commerce har också en modul för Google Tag Manager (GTM), vilket är en tjänst man kan använda för att hantera olika skript som sedan automatiskt läggs in i butiken. Bland mycket annat kan man den vägen addera Adwords samt Analytics med konverteringsspårning och remarketing som ju annars görs med separata moduler. Egentligen är GTM att föredra eftersom man får tydlig överblick och kontroll över de skript som körs i butiken, dock får man då göra inställningarna via Googles gränssnitt istället.

Bilagor
Ja Jag blev hjälpt av den här artikeln

Kontakta oss

support@kodmyran.se
https://cdn.desk.com/
false
KodmyranSupport
Laddar
sekunder sedan
en minut sedan
minuter sedan
en timme sedan
timmar sedan
en dag sedan
dagar sedan
ca
false
Ogiltiga tecken upptäckta
/customer/sv/portal/articles/autocomplete
sökresultat i
Visa alla
Visa färre