Integration med Tradera

Senast uppdaterad: 2018-08-22
Shop4Sale innehåller funktioner för att kunna koppla ihop sig med Tradera. Det finns två olika nivåer, nivå 1 ger dig möjlighet att skicka upp produkter direkt ifrån Shop4Sale till Tradera, med nivå 2 kan man automatiskt få tillbaka alla orders in i Shop4Sale och låta kunden betala sin order i butiken.

Nivå 1 ingår i alla versioner av Shop4Sale, medan nivå 2 kan kräva extra månadskostnad och/eller startavgift.
För att kunna sätta upp kopplingen så måste du redan ha ett giltigt konto på Tradera, har du inte det så måste du skapa det innan du fortsätter med proceduren nedan.

För att starta upp Tradera kopplingen gör man så här:
  • Logga in i Shop4Sale administration
  • Skapa en ny produkt, med beställningsnummer satt till "TRADERA_MISC_PRODUCT" - alla produkter där referensen på Tradera inte går att matcha mot en produkt i Shop4Sale kopplas automatiskt mot denna specialprodukt
  • Klicka på "Status", underfliken "Tradera"
  • Klicka på "Till Shop4Sale Tradera Admin". Det öppnas nu ett nytt fönster som visar alla dina Tradera auktioner.
  • Längst uppe i fönstret så visas initialt ett meddelande om att du måste skapa nya nycklar. Har du redan skapat nycklar så visas istället ett datum när de upphör att gälla. Normalt gäller skapade nycklar mellan 12-24 månader.
  • Om du inte har giltiga nycklar så måste dessa först skapas/uppdateras, klicka på knappen "Förnya/Skapa Nycklar" - du kommer då till en ruta där du kan logga in. Så snart du matat in ett giltigt konto och loggat in så tas du tillbaka till butiken och nycklarna är nu automatiskt skapade.
  • Klicka nu på knappen "Inställningar", fyll i den fraktkostnad du önskar använda, samt vilken butik dessa ordrar skall skickas till (om du använder multishoppar), vilket lager de skall kopplas till samt vilken typ av köpare du accepterar (bara Sverige eller Internationellt). Fältet "Kassamall" skall nomalt lämnas i sin grundinställning (Tradera01). Spara så att du återgår till grundfliken för Tradera.
  • Klicka sedan på knappen "Uppdatera Kategorilista" så hämtas alla aktuella kategorier på Tradera ned till Shop4Sale
  • När kategorilistan är hämtad så kan du även klicka på "Synkronisera" så hämtas alla auktioner som du redan har inlagda på Tradera. Har du inga auktioner sedan tidigare så kan du hoppa över det steget.

Lite övrig information:

Fältet "Kassamall" styr vilket utseende som skall användas när kunden skall betala sin auktion, som standard skickas mallen "Tradera01" med i Shop4Sale. Om du väljer att kopiera denna mall till ett nytt namn så kan du redigera utseendet och skapa en helt egen mall för Tradera kunder.

Fältet "Kunden betalar alltid alla auktioner" avgör om kunden skall få möjlighet att själv välja vilken/vilka auktioner denne vill betala just nu.
Om rutan är ikryssad så behöver kunden betala alla sina vunna auktioner på en gång.
Om rutan är urkryssad så kan kunden betala auktionerna separat.
Systemet avgör vilka auktioner som hör ihop baserat på kundens tradera ID.

Fältet "Synkronisera Automatiskt" gör så att ordrar på Tradera förs över med automatik till Shop4Sale, notera att fältet är gemensamt med Fyndiqs synkronisering, dvs slår du av det här så slås det även av för Fyndiq och vice versa. För att kunna dra nytta av detta fält krävs att du har licens för "Tradera Nivå 2". Så snart Shop4Sale fått information om en ny Tradera order så skickas det ut ett mail per automatik till kunden med instruktioner och en länk om hur kunden kan betala sina varor.


 
Ja Jag blev hjälpt av den här artikeln

Kontakta oss

support@kodmyran.se
https://cdn.desk.com/
false
KodmyranSupport
Laddar
sekunder sedan
en minut sedan
minuter sedan
en timme sedan
timmar sedan
en dag sedan
dagar sedan
ca
false
Ogiltiga tecken upptäckta
/customer/sv/portal/articles/autocomplete
sökresultat i
Visa alla
Visa färre